Beste patiënten,
Nederland wordt voller, drukker, ouder en jammer genoeg is er een tekort aan (huis) artsen en ondersteunend medisch personeel terwijl de zorgvraag toeneemt. De afgelopen jaren heeft u het steeds meer en vaker kunnen merken, het is heel druk in de zorg. Toch willen wij allen dat de zorg voor iedereen toegankelijk, betaalbaar en kwalitatief hoogstaand blijft en dat de zorgverleners hun werk op een goede en verantwoorde manier kunnen doen. Het is dan ook een flinke puzzel (geweest) om te bekijken hoe goede en verantwoorde zorg gewaarborgd blijft en aan de andere kant hoe de huidige zorgverleners goed kunnen blijven functioneren en of er meer zorgverleners geworven kunnen worden. Na lang beraad door, tussen en met het ministerie van VWS, de zorgverzekeraars en de zorgverleners is hier het Integraal Zorg Akkoord uit voort gekomen.
Graag vertellen wij u middels deze brief wat dit voor u als patiënt van onze praktijk inhoudt en hoe wij hier mee om zullen gaan.
De huisartsenpraktijk hebben de laatste jaren steeds meer taken vanuit de ziekenhuizen, klinieken en andere instanties overgenomen. U wordt eerder ontslagen uit het ziekenhuis, wondcontroles worden door de huisartsenpraktijk gedaan, nazorg wordt door de huisartsenpraktijk geleverd, psychologische hulp en jeugdhulp verloopt via de huisartsenpraktijk en zo zijn er nog een aantal zaken die wij overgenomen hebben. Ook de administratieve lasten, het naleven van landelijke en regionale afspraken voor de huisartsenpraktijk is toegenomen. Dit alles vergt een goede organisatie en het kunnen bieden van genoeg faciliteiten.
Wij zijn ontzettend blij dat wij een groot, fijn en gemotiveerd team van verschillende professionals in de praktijk hebben waardoor wij in staat zijn dit uit te voeren.
In het nieuwe zorgakkoord is afgesproken dat er meer tijd voor de patiënt dient te komen. Dit met het idee dat u, als patiënt, door vijf minuten meer tijd voor u te reserveren als u op consult bij de huisarts komt, beter geholpen zou kunnen worden en u daardoor minder vaak terug hoeft te komen. U krijgt vanaf nu vijftien minuten de tijd per consult terwijl dit eerder tien minuten was.
Door het toevoegen van de vijf minuten extra spreekuurtijd per patiënt houdt dit in dat wij dagelijks minder patiënten op het spreekuur van de huisartsen kunnen zien, waardoor de wachttijd ook toe kan nemen. Het één sluit het ander niet uit.
Daarom zullen wij meer gebruik gaan maken van het inzetten van ondersteunend personeel. U kunt ervan uitgaan dat u de juiste zorg bij de juiste zorgverlener krijgt en dit kan inhouden dat een afspraak aangeboden krijgt bij de physician assistent, praktijkondersteuners of doktersassistenten in plaats van bij de huisarts. Ons ondersteunend personeel beschikt over de juiste en benodigde kennis om u te kunnen helpen. Indien nodig kan er altijd een huisarts meekijken.
Uiteraard reserveren wij altijd tijd voor spoedgevallen of zorg die direct gegeven moet worden.
De nieuwe manier van werken is voor ons allemaal nog wennen en iets dat wij geregeld zullen evalueren en inventariseren. Wij gaan uit van uw begrip en medewerking. Mocht er, ondanks dat wij enorm ons best voor u doen, iets zijn waarover u wilt praten, neem dan contact op met de praktijkmanager.
Met vriendelijke groet,
Het team van Huisartsenpraktijk De Waterlelie.