Welkom bij Huisartsenpraktijk De Waterlelie,
Wij vinden het fijn u als patiënt te mogen begroeten. Hieronder vindt u de praktijkinformatie.
Wij hopen dat het u duidelijk is.
Telefonisch zijn wij bereikbaar van 08.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer 036-5373435. Tussen 10.00-10.30 hebben wij koffiepauze en van 12.00-14.00 uur lunchpauze.
(In geval van spoed kunt u ons de gehele dag bereiken. Keuze 1)
Buiten kantoortijd, in het weekend en tijdens officiële feestdagen kunt u in spoedgevallen contact opnemen met de spoedpost in het Flevoziekenhuis op telefoonnummer 0900-2030203.
Onze openingstijden zijn
Maandag | 08.00-17.00 uur
Dinsdag | 08.00-17.00 uur
Woensdag | 08.00-17.00 uur
Donderdag | 08.00-17.00 uur
Vrijdag | 08.00-17.00 uur
Hoe maakt u een afspraak
- Wij zijn alle werkdagen telefonisch bereikbaar van 08.00 t/m 17.00 uur. U kunt telefonisch of aan de balie een afspraak maken.
- De assistente zal u vragen naar de reden van uw bezoek om te kunnen beoordelen hoe ernstig uw klacht(en) is/ zijn. Dit wordt triage genoemd. Triage zorgt ervoor dat u de juiste hulp, op de juiste tijd, door de juiste hulpverlener krijgt. De assistenten zijn hiervoor apart opgeleid en zijn in bezit van voldoende medische kennis om dit te kunnen doen. Zij zijn dan ook bevoegd en bekwaam. Wij vragen uw medewerking hierin. U bent niet verplicht te vertellen waarom u een afspraak wilt maken, wel willen wij graag globaal weten waarvoor u komt om het spreekuur zo goed mogelijk te plannen. Wij zullen proberen u zo spoedig mogelijk een afspraak te geven, maar kunnen u helaas niet garanderen dat u dezelfde dag gezien kan worden. Spoedgevallen hebben uiteraard altijd voorrang t.o.v. het reguliere spreekuur. Spreekuur is na telefonisch contact.
- Een consult bedraagt 10 minuten. Als u meer te bespreken/vragen heeft dan kunt u een dubbel consult aanvragen (20 minuten). Wilt u voor meerdere personen een afspraak maken, dan kunt u dit bij de assistente aangeven. Dit om het spreekuur op tijd te laten lopen. Ondanks de planning, kan het voorkomen dat het spreekuur uitloopt. Als dit het geval is, zal de assistente u dat meedelen als u zich meldt. Wij vragen uw begrip hiervoor.
- Het is voor een huisartsenpraktijk vervelend als een patiënt niet op een afspraak verschijnt. Daarbij is het erg jammer dat er op dat moment niemand anders geholpen kon worden. U krijgt van ons een wegblijfnota indien u uw afspraak niet 24 uur van tevoren telefonisch afzegt of wijzigt, of als u niet op uw afspraak verschijnt. De kosten van een niet nagekomen consult bedragen €20,- en voor een dubbel consult €40.00,-. Als u uw afspraak bij de praktijkondersteuner niet nakomt zijn de kosten €40.00,- Deze kosten kunnen niet worden gedeclareerd bij uw zorgverzekeraar.
- Spoedgevallen gaan altijd voor op het reguliere spreekuur. Dat kan ervoor zorgen dat het spreekuur uitloopt. Wij doen ons best u z.s.m. te informeren en uw afspraak door te laten gaan. Wij gaan uit van uw begrip en zullen hierover geen discussies voeren.
Hoe maakt u een telefonische afspraak met de huisarts
- U kunt ‘s ochtends van 08:00 uur tot 11.00 uur (telefonisch) bij de assistentes een afspraak maken, in het kort aangeven wat u klacht is en het telefoonnummer waarop u bereikbaar bent. De huisarts belt u dan in de loop van de middag terug.
- Als u na 11.00 uur belt, dan wordt de telefonische afspraak voor een andere werkdag ingepland.
Hoe vraagt u uitslagen op
- U kunt ons elke werkdag bereiken van 8.00-17.00 uur en uw uitslag(en) opvragen bij de doktersassistenten. Volgens de Wet Geneeskundige Behandel Overeenkomst en de Privacywet moet iedere persoon boven de 16 jaar zelf contact op te nemen om uitslagen te bespreken. Als u wilt dat een ander uw uitslagen kan opvragen, dan kunt u daarvoor een schriftelijke verklaring afgeven, deze kunt u bij de assistente vragen. De assistenten mogen zonder uw uitdrukkelijke schriftelijke toestemming géén informatie aan anderen doorgeven. Dus ook niet aan echtgenoten/ouders/kinderen etc.
- U kunt, een deel van uw medisch dossier, inzien via de app MedGemak die te downloaden is op uw telefoon. Als u hier gebruik van wilt maken moet u zich eerst registreren bij www.mijngezondheid.net . Wij zorgen er dan voor dat uw dossier (deels) openbaar wordt.
Hoe vraagt u een herhaalrecept aan
- Het telefonisch aanvragen van een herhaalrecept is elke werkdag van 8.00-18.00 uur mogelijk via Apotheek “Het Duyfken’ op telefoonnummer 036-5229991. Afspraken over het afleveren van de medicijnen kunt u met de apotheek maken. Ook kunt u via onze website een herhaalrecept aanvragen en als u gebruik wilt maken van een andere apotheek, aangeven waar u uw medicijnen wilt ophalen. Uw medicijnen liggen dan 2 werkdagen later bij de apotheek van uw keuze voor u klaar. De doktersassistenten nemen telefonisch geen herhaalrecepten aan, dit om misverstanden te voorkomen.
- Mocht u niet over internet beschikken, dan mag u natuurlijk altijd langskomen.
Wat doet u bij een verwijzing naar een specialist of instelling
- Als u door de huisarts doorverwezen bent naar een specialist of instelling, dan zal de huisarts via Zorgmail een verwijzing maken, die u zelf ook via de email zult ontvangen. In sommige gevallen is dat nog niet mogelijk en bent u afhankelijk van een papieren verwijzing, die u dan zult ontvangen.
- Als de huisarts het nodig vindt dat u met spoed gezien moet worden, dan wordt er tijdens het spreekuur een afspraak voor u gemaakt bij de specialist. Een lange wachttijd bij een specialist of een instelling houdt niet in, dat de huisarts een spoedafspraak zal proberen te maken. Als u zonder verwijzing afspraken maakt bij een specialist of andere instelling waarvoor u een verwijzing nodig heeft, zijn de kosten hiervan voor uw eigen rekening. Volgens de wettelijke bepalingen behoort de huisarts u door te verwij¬zen. Daarbij kan de huisarts ook geen verwijzing maken voor een probleem dat hij/zij zelf niet kent of beoordeeld heeft.
Wat doet u als u een verklaring nodig heeft
- Er worden alleen medische verklaringen gemaakt voor andere medische instellingen zoals de ARBO-dienst, de medische dienst voor hypotheek/levensverzekeringen etc. en altijd alleen nadat wij van u een schriftelijke verklaring hebben ontvangen waarin u akkoord gaat en uw handtekening heeft geplaatst. Deze verklaringen worden aan de huisarts vergoed en u zult daarvoor geen nota ontvangen.
- Overige verklaringen, bestemd voor niet-medici, zoals luchtvaartmaatschappijen,
reisbureaus, scholen, woningbouwverenigingen, werkgevers en andere instel¬lingen vallen niet binnen de standaard vergoedingen van de zorgverzekeraars en de huisarts is niet verplicht deze voor u te maken. In uitzonderlijke gevallen worden deze gemaakt en de kosten hiervan worden aan u doorberekend. De kosten zijn afhankelijk van het soort verklaring, volgens de richtlijnen van de NZA en worden u meegedeeld door de doktersassistente. Deze verklaringen moeten contant afgerekend worden bij het ophalen.
Waar kunt u heen als u een keuring moet ondergaan
- De huisartsen doen geen keuringen voor “eigen” patiënten. De doktersassistenten kunnen u naar de juiste persoon/instelling verwijzen.
Wat doet de doktersassistente en waarvoor kunt u bij haar terecht
De doktersassistente is er om de huisartsen te ondersteunen op medisch en administratief gebied. Al onze assistenten zijn bevoegd en bekwaam gevonden voor het werk dat zij doen en hebben vaak al jarenlang ervaring in onze praktijk.
Buiten het maken van afspraken, telefonisch adviseren en het maken van recepten kunt u terecht voor de volgende zaken:
- Vragen over ziekte en het verloop daarvan, geneesmiddelen en het gebruik daarvan, advies en informatie in het algemeen.
- Bloedafname.
- Bloeddrukmetingen.
- Eerste Hulp Bij Ongevallen.
- Hechtingen verwijderen.
- Injecties en (reizigers)vaccinaties.
- Kleine klachten (oorpijn, keelpijn, vlekjes).
- Oren nakijken en uitspuiten.
- Uitstrijkjes maken voor het bevolkingsonderzoek.
- Wondcontrole, wondverzorging en verbinden.
- Wratten aanstippen.
Wat kunt u doen als u ontevreden bent of een klacht heeft over een (medewerker) van de praktijk
- Het kan voorkomen dat u het gevoel heeft niet goed (medisch) behandeld te zijn, dat u ontevreden bent over hoe zaken lopen of over de manier waarop u bejegend bent. Als dit het geval is vragen wij u contact op te nemen met de praktijkmanager of schriftelijk een klacht in te dienen. Op onze website staat een klachtenformulier dat u kunt invullen.
- Wij hebben een klachtenregeling in de praktijk en zijn aangesloten bij de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg. Op onze website kunt u meer informatie vinden.
Mocht u ondanks deze informatie vragen, opmerkingen of suggesties hebben, dan kunt u contact opnemen met Mw. R.E. Boerop-de Vries, praktijkmanager via het algemene telefoonnummer of via de mail: info@huisartsenpraktijk-dewaterlelie.nl
Wij vragen uw begrip voor bovenstaande en hopende u voldoende te hebben geïnformeerd.
Kijk ook eens op onze website: www.huisartsenpraktijk-dewaterlelie.nl
Met vriendelijke groet,
Uw huisartsen en overige medewerkers van huisartsenpraktijk
De Waterlelie