Heeft u een klacht, of zou u graag iets verbeterd willen zien?
U heeft de mogelijkheid hier iets mee te doen.
Een goed contact met uw huisarts(enpraktijk) is heel belangrijk. Gelukkig zijn de meeste patiënten tevreden over hun huisarts(enpraktijk), maar misschien bent u over bepaalde zaken minder tevreden. Iedere zorgverlener in Nederland, in dit geval uw huisarts(enpraktijk), is verplicht een klachtenregeling te hebben. In die regeling moet onder andere staan waar hun patiënten met eventuele klachten over hun beroepsbeoefening terecht kunnen. In deze folder leest u wat u kunt doen bij een eventuele klacht.
De klacht bespreken met uw huisarts of praktijkmanager
Probeert u eerst het probleem met uw huisarts of de praktijkmanager te bespreken. Dat kan ook wanneer de klacht over de praktijkassistentes, de praktijkondersteuners, huisarts in opleiding of een waarnemend huisarts gaat. Als wij niet weten dat u ontevreden bent, dan kunnen wij ook niet proberen de klacht op te lossen. Op deze website kunt u de formulieren downloaden en invullen.
Wij stellen het erg op prijs als u zich in eerste instantie tot ons richt. Ons motto is:
“U kunt beter boos terug komen, dan kwaad wegblijven!”
Wij zullen er dan alles aan doen om uw probleem/klacht naar tevredenheid op te lossen.
Wat houdt de wet omtrent klachten en geschillen in
Sinds eind 1995 is, als gevolg van de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector (WKCZ), veel veranderd op gebied van kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg. Vanaf 1 januari 2017 is de Wet Kwaliteit Klachten Geschillen in de Zorgsector (WKKGZ) van kracht. Hierin staat duidelijk omschreven waaraan de zorgaanbieder behoort te voldoen. Dit houdt in het kort in dat in de gehele gezondheidzorg elke zorgaanbieder een interne klachtenregeling dient te hebben, een onafhankelijke klachtenfunctionaris en aansluiting bij een onafhankelijke geschilleninstantie.
Onze huisartsenpraktijk heeft met het aangaan van een overeenkomst met de SKGE volledig voldaan aan alle eisen die de WKKGZ stelt.
SKGE (stichting klachten en geschillen eerste lijn)
Mocht een gesprek niet tot het voor u gewenste resultaat leiden, dan kunt u zich wenden tot de geschillencommissie. Onze praktijk is aangesloten bij de SKGE (Stichting Klachten en Geschillen Eerste lijn) te Eindhoven, een onafhankelijke organisatie die alle gebruikers van eerstelijns zorg informeert, adviseert en ondersteunt bij vragen of klachten over gezondheidszorg. De SKGE kan voor u bemiddelen, met behulp van een onafhankelijke klachtenfunctionaris, als er problemen/klachten zijn waar u samen met de huisartsenpraktijk niet uit kunt komen. Het adres is: Postbus 8018, 5601 KA EINDHOVEN. Telefoonnummer: 088-0229100. Website: www.skge.nl
Behandeling door de geschillencommissie
De geschillencommissie oriënteert zich op de klacht, hoort partijen en komt tot een uitspraak over de gegrondheid van de klachten – waar nodig – tot een advies aan de huisarts(enpraktijk). Om uw klacht goed te kunnen beoordelen, verzamelt de geschillencommissie alle informatie die nodig is. Mogelijk wordt u gevraagd om een toelichting te geven op uw klacht. De geschillencommissie vraagt de huisarts om een schriftelijke reactie en – als dit nodig is – om meer uitleg. Misschien is het zelfs nodig om (een deel van) uw dossier bij de huisarts op te vragen of om andere betrokkenen te horen. Hiervoor wordt eerst uw toestemming gevraagd. Tijdens een zitting van de geschillencommissie worden u en uw huisarts(enpraktijk) in de gelegenheid gesteld een en ander mondeling toe te lichten. U kunt zich laten bijstaan door een adviseur.
Wij hopen u voldoende geïnformeerd te hebben en hopen dat wij bij een eventuele klacht er samen uit zullen komen.